یادداشتی بر فیلم "سمفونی نهم"ساخته محمد رضا هنرمند
احمد صبریان(رومه نگار و منتقد سینما)
"سمفونی نهم" جدیدترین اثر محمدرضاح هنرمند است که ۱۶ سال پیش فیلم (عزیزم من کوک نیستم) راساخته است.
ایده فیلم نامه" سمفونی نهم" یعنی تقابل ملک الموت با انسان ایده ای تکراری، اماح جذاب است. اما این ایده نتوانسته در اجرا جان بگیرد و اثری قابل توجه خلق شود. خصوصا در ۲۰ دقیقه اول فیلم نه تنها قصه آغاز نمی شود، بلکه حتی تماشاگر نمیداند موضوع فیلم چیست و در چه بستر زمانی روایت می شود!
با حضور حمید فرخ نژاد در مسیر سفر ساره بیات، فیلم جان میگیرد و مخاطب با قصه همراه شده و متوجه می شود با فیلمی با تم کمدی فانتزی مواجه است! هنرمند سعی داشته روایتی متفاوت از عشق را به تصویر بکشد که در بیان آن موفق نیست. خرده داستان های فیلم نیز از میانه کار رها می شوند و کارکرد دراماتیک ندارند.
همزمان با روایت فیلم در بستر زمان حال، اپیزودهایی از گذشته نیز روایت می شود . اما شروع فیلم با یکی از این اپیزودها، اشتباه بزرگی بوده که به فیلم آسیب زده است.
سمفونی نهم»ایده خوبی دارد. یک ملک الموت که طی سالیان دراز با گرفتن جانهای متعددی از بزرگان تاریخ توانسته کولهباری از تجربه به دست آورد و قرار است عاشق شود. اما کارگردان نمیتواند این ایده عالی را به بار بنشاند. سمفونی نهم» میتوانست به راحتی یک کمدی فانتزی جذاب و گیشه پسند باشد اما ضربه اصلیاش را از چندلحنی بودنش میخورد. چندلحنی به این معنا که تماشاگر تا انتها نمیفهمد با یک کمدی طرف است یا درامی عاشقانه که قرار است با حرفهای شعارگونه خود درس اخلاق بدهد.
بازی حمید فرخنژاد کاملا کمدیست و در بخشهایی زیادی موفق میشود از تماشاگر خنده بگیرد اما شخصیت پردازی و بازی ساره بیات و محمدرضا فروتن گویی در حال بازی در یک درام خانوادگی هستند و هیچکدام از اتفاقات فانتزی فیلم آنها را متعجب نمیکند.
"سمفونی نهم" یک خط داستانی اصلی دارد که در زمان حال میگذرد و چندین اپیزود با داستانهای مختلف در زمانها و مکانهای گوناگون قرار است به این خط اصلی متصل شوند اما این پیوند به درستی انجام نمیگیرد و هربار که فیلم کات میخورد تماشاگر به یک داستان جدید کشدار پرت می شودکه مرگ یک شخصیت مهم را روایت میکند
فیلمبرداری خوب هومن بهمنش که قابهایی تماشایی از فضاهای باز و جادهای فیلم به ما میدهد از امتیازات فیلم است و بهمتش تلاش کرده است فضایی سوریال و فانتزی بسازد.گرچه فیلمبرداری خوب او تا حد زیادی با تدوین بد و کاتهای بیموقع هدر رفته است.
فیلم"سمفونی نهم" در نسخه اکران
شاید با تدوین مجدد و جابجایی اپیزود اول فیلم با نخستین سکانس های زمان حال در بهشت زهرا و سفر ساره بیات، احتمالا ریتم بهتر و سیر منطقی تری پیدا کند.ولی در مجموع هنرمند پس از ساله ها دوری از کارگردانی و سینما با تمام کلستی های "سمفونی نهم " این نکته را یاد آور می شود که هنوز بر مدیوم سینما تسلط دارد و چنانچه کارگردانی مستمر داشته باشد بی تردید شاهد فیلم هایی به مراتب بهتر از وی خواهیم بود.
درباره این سایت